Årsberetning 2021 / Helsingør Folkeuniversitet

Oprettet d. 18. januar 2022
Kategorier: Årsberetninger

2021 – Årets gang i Helsingør Folkeuniversitet

Det var værre i 2020, for i 2021 var vi bedre forberedt, og vi er selv lidt overrasket over, at vi i endnu et corona-år lykkedes med at få gennemført så forholdsvis meget. Måske har nu vi allerede glemt, at vi i foråret 2021 troede, at det var ved at være slut med pandemien for denne gang, og så gik det alligevel helt anderledes.

Gladest har vi været for, at vi har kunnet komme videre med vores gennemgang af Shakespeares samlede dramatiske værker, nu med Love’s Labours lost og Titus Andronicus. I 2022 slutter vi så af med de sidste 2 værker, og så har vi i et forløb på 20 år gennemgået samtlige 37 dramatiske værker.  Det har vi brugt hen ved 90 mødegange på – nogle få har været med samtlige mødegange. En meget stor oplevelse, som lektor Anne Kristensen i samarbejde med Niels Brunse har stået for. Vi har tidligere gennemgået Platons samlede værker over ca. 35 mødegange – men Shakespeare slår dem alle.

Vi har også været i gang med at gennemgå den nye Bibeloversættelse, indbudt til 19 mødegange over 3 år. Det har været svært – med alt for mange afbrydelser.

Et nyt samarbejde er indledt med Vocalensemblet Musica Ficta og Kronborg Slot omkring et 3-årigt forløb med præsentation af Kongernes Yndlingsmusik. Kronborg giver rammen, Musica Ficta den eminente musikfremførelse og folkeuniversitetet leverer de indledende foredrag inden lørdags-koncerten. I 2021 var det John Downland og Josquin des Prez, der var de store musikalske navne.

Og så lykkedes det os også at få glæde af de midler, vi havde fået bevilget til markering af 100-året for Genforeningen med 2 gode foredrag i samarbejde med Nordsjællands Grænseforening.

Vi har fortsat et tæt samarbejde med Helsingør Aftenskole, ikke mindst omkring de debatskabende 10%-midler.

Vore saloner på Skibsklarerergården har coronaen standset. Kan vi komme i gang igen? Vores bestyrelse er aldrende og nye kræfter skal til. Og forude venter omfattende udfordringer med at skabe forståelse for klimaudfordringen. Mon vi kan gøre brug af de muligheder, der nu åbnes op for med hjælp fra Novo Nordisk bevillingen til markering af FN’s internationale år 2022 for naturvidenskab og bæredygtig udvikling?  Endelig har vi haft den glæde at kunne assistere med oprettelsen af det nye Fredensborg Folkeuniversitet, som præsenterer deres første program i jubelåret 2022, 300 året for Fredensborg Slot.

18.01.22

Poul Erik Kandrup